Тренінги

Тренінг "Синдром вигорання"



Тренінг "Підзарядка для педагога. Лікуємось кіно"

Якщо ви любите кіно то погодитесь, що фільмотека – це і сучасна бібліотека, і фонотека, і картинна галерея разом узяті. І практично будь-який фільм може стати поштовхом для пізнання себе і оточуючих, а значить – до зцілення, до поліпшення себе і свого життя. З усіх видів терапії для нас найніжнішою терапією є кіно.

Фільм – це свого роду метафора, в якій можна побачити відображення певної життєвої ситуації. Він дозволяє з боку подивитися на власні труднощі.

"Пошук резервів - самодопомога"   

За своєю психічною організацією людина – самокерована істота, здатна робити вибір, управляти собою. Тож пам’ятаймо, – ми можемо брати свій емоційний стан під контроль і йти разом до перемоги.

 Для емоційної стабілізації доцільно застосовувати такі рекомендовані психологами способи:

   1. Послабити страх допомагає знання – у чому конкретно небезпека, яка і звідки вона насувається. Тому слухайте і читайте лише офіційні джерела українських засобів масової інформації.

  2. Діліться своїми переживаннями, спілкуйтесь зі своїми близькими, за потреби – звертайтесь за психологічною допомогою.

  3. Коли випадає нагода трохи розслабитись, перепочити, ‒ використайте її, у цьому немає нічого осудного.

  4. Спробуйте організувати, на скільки це можливо, свою стабільність і стабільність своїх близьких, підтримуючи хоча б частково розпорядок дня, сімейні ритуали (особливо, якщо у вас є маленькі діти, братики, сестрички).

  5. Для відновлення емоційного балансу контактуйте із природою та тваринами. Це може бути як споглядання живої природи безпосередньо, так і догляд за кімнатними рослинами, так і за домашніми улюбленцями. Надання притулку кішці чи собачці може стати потужним антистресом для як для дітей, так і для дорослих.

  6. Використовуйте ті доступні вам способи зняття стресу, які були ефективними для вас раніше: молитва, творчість, написання щоденника, приємні спогади, мрії.

  7. Для зняття сильного хвилювання дайте відчути собі «опору» ‒ обіпріться на стійкий об’єкт (стіну, стілець, поручні, підлогу тощо), зосередьте свою увагу на відчутті опори, які виникають при цьому; зробіть неквапом кілька ковтків води, зосереджуючи свою увагу на тілесних відчуттях, які виникають при цьому.

  8. Подбайте про своє дихання: зосередьте свою увагу на диханні, на рахунок 1-2-3-4 зробіть повільний глибокий вдих через ніс (при цьому живіт випинається вперед, а грудна клітка залишається нерухомою), на наступні чотири рахунки затримайте дихання, потім зробіть плавний видих на рахунок 1-2-3-4. Повторюйте такий цикл протягом 3-5 хвилин, при цьому намагайтесь увити собі, що з кожним глибоким вдихом і тривалим видихом ви частково позбуваєтесь стресової напруги.

   9. Постарайтесь зняти м’язове  напруження: цьому можуть допомогти елементарні фізичні вправи; самомасаж; доведення до максимального напруження м’язів на рахунок 1-2-3-4, затримка максимального напруження, розслаблення (повторення таких циклів 2-3 рази), застосовувати можна для різних груп м’язів (у першу чергу щодо тих, де максимально відчувається затиснення і дискомфорт).

  10. Для опанування себе та мобілізації власних сил допоможіть собі повернути почуття безпеки, заручившись підтримкою своєї уяви: прийміть зручне положення тіла, заплющить очі, подумайте про те місце, де ви відчували себе найбільш комфортно, безпечно, затримайте цей образ у своїй уяві, подумки простежте усе, що наявне в цьому місці, звернуть увагу на ваші почуття під час таких уявлень, запам’ятайте їх. Цей образ безпечного місця – у вашій свідомості, він може виникати тут за вашого бажання і ви можете повертатись до нього, коли відчуєте необхідність повернути почуття, пов’язані з ним.

Тренінг "Безпечний простір"



Онлайн-тренінг "Перші кроки до майстерності"



Педагогічний тренінг

Перші кроки  до майстерності

Мета: сформувати у молодого педагога  впевненість у правильному виборі професії, вчити діяти та спілкуватися, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, активізувати творчий потенціал кожного  педагога.

Завдання: допомогти молодому педагогу знайти вихід із будь – якої ситуації, яка може скластися, створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста; розвивати вміння короткої самопрезентації; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини.

Девіз: Розуміти один одного, поважати, прощати, любити.

Хід заняття

   Незалежно від того, де перебуває педагог, атмосфера навколо нього – це відбиток його індивідуальності. Молодий педагог - учорашній студент, який переступив поріг закладу освіти. І тепер ким він для нього стане – лагідною мамою, чи сердитою мачухою, залежить від нього.

   Метою тренінгу є сприяння психологічної адаптації молодих педагогів до умов роботи в закладах освіти, зокрема: корекція хибних очікувань і типових ілюзій щодо роботи, підвищення самооцінки та впевненості у собі та у своїх знаннях, адже часто молоді педагоги сумніваються у своїх можливостях, та добір оптимальної стратегії професійної діяльності.

   Звичайно, даний тренінг не може гарантувати стовідсоткову адаптацію, а лише може сприяти прискоренню цього процесу, програти ті можливі ситуації, які можуть статися у роботі, щоб на майбутнє при виникненні такої ситуації вже не викликало паніки, а можна було спокійно розібратися у ній.

 Вступ. Активізація уваги учасників

 1.Мозковий штурм «Правила роботи в групі»

- Для чого в нашому житті необхідні різноманітні правила?

   Правила вкрай необхідні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:

-міг відверто висловлюватись і виражати свої почуття й погляди;

-не боявся стати об’єктом глузувань та критики;

-був упевнений у тому, що все особисте, що обговорюється на занятті, не вийде за межі групи;

-одержував інформацію сам і не заважав отримувати її іншим учасникам.

         Щоб запропонували ви?  ( записують нижче на аркушах )

-         Бути позитивними;

-         говорити по черзі;

-         бути активними;

-         слухати й чути кожного;

-         толерантно ставитись один до одного;

-         бути пунктуальними;

-         діяти за принципом «тут і зараз».

         Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила?

 2. Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.

   Для нашої роботи потрібно визначити мету нашого заняття, тобто чітко окреслити очікуваний результат.

   Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.

     Ця проста фізична вправа наочно демонструє ефект поставленої мети. Отже, мета нашого заняття: сформувати впевненість у правильному виборі професії, вчитися діяти та спілкуватися в колективі, підвищувати свій професійний рівень, знаходити вихід із будь-якої ситуації.

 3.Вправа «Очікування»

Роздаються невеликі аркуші липкого паперу.

Напишіть, чого саме ви очікуєте від тренінгу та прикріпіть на плакаті (в чаті).

 4. Вправа «Конверт проблем»  

   Сформулюйте на аркуші найбільші проблеми чи страх у роботі з дітьми і покладіть до конверта. Обміняйтесь (пропишіть проблеми в чаті, обмін думками)

   Дайте поради, як краще вирішити це питання. Вони повинні бути конкретними і дієвими.

 5. Вправа «Ціннісні орієнтації» (10 хв)

Тренер розкладає на столі дві купюри – 5 і 10 гривень. Потім пропонує будь-якому бажаючому вибрати одну з них. Після того, як учасник визначився з вибором, тренер запитує, на основі чого той зробив вибір (як правило, за більшою вартістю банкноти).

Далі тренер змінює паперову гривню на ювілейну. Коли й інший учасник визначився з вибором, він розповідає, що лежало в основі цього вибору. Значимість монети для нього полягає в тому, що вона задовольняє його потребу зібрати колекцію ювілейних монет (ціль, що він прагнув досягти); і це є цінним для нього.

Цінності допомагають людям визначитися, сформувати свою поведінку.

Система ціннісних орієнтацій визначає змістову сторону спрямованості особистості і складає основу її ставлення до навколишнього світу, до інших людей, до себе самої, основу світогляду і ядро мотивації життєвої активності.

6. Мозковий штурм

·   Назвіть професійні цінності, важливі для педагога:

 

професійні знання

педагогічні здібності

володіння педагогічними методиками

терпіння

створення ситуацій успіху

відповідальність

ініціативність

активність

навички саморегуляції

рефлексивність

емпатія

простота у викладі матеріалу

позитивне настроювання

доброзичливість

вимогливість

об’єктивність

особистий інтерес

саморозвиток

креативність

толерантність

гнучкість

принциповість

визнання

повага

незалежність

самодисципліна

    Учасникам пропонується вибрати з цих цінностей десять, а потім п’ять і пропонувати їх за ступенем значущості для них.

Об’єднання в п’ять груп за невербальною демонстрацією певної тварини (учасники витягають листочки із зображеннями тварин). Групи відбирають по три найцінніші якості вчителя і озвучують їх. Потім групам пропонується прибрати одну якість, менш важливу в порівнянні з іншими.

Залишилося п’ять найважливіших цінностей, якими керуються вчителі школи. От відповідно цим цінностям вони і будують свою діяльність.

Питання для обговорення

·         Що ви відчували, коли вас просили пронумерувати якості?

·         Чи легко було розставатися з вашими цінностями? Чому?

·         Які труднощі виникли в ході групової роботи?

·         Яку інформацію для роздумів ви одержали?

7.     Моделювання ситуації «Яким повинен бути педагог» (10 хв)

Тренер повідомляє, що кожна людина має свій стиль роботи. Тож і в педагогічній  діяльності вирізняються різні стилі. Є вчителі, які досконало знають матеріал, уміють його пояснити, оперують термінами, цифрами, їх цікаво слухати, проте вони не працюють на розвиток учнів, вони, як експерти, тільки передають інформацію. Це вчителі-експерти.

Є вчителі, які використовують блискучі ефекти, яскраві вправи, їх цікаво слухати, приємно спостерігати за їхньою роботою, але такий учитель працює тільки на себе, він демонструє свої вміння і навички і не працює на розвиток групи. Це вчитель-зірка. А є вчителі, які не тільки вміють передати нові знання і навички учням, а й допомагають їм зробити узагальнення та висновки, спираючись на їх власний досвід. Це вчителі-фасилітатори.

У гірських народів у стародавні часи був провідник, який допомагав мандрівникам долати гірські маршрути. Він знав, якою дорогою краще йти, скільки води взяти, яке спорядження потрібне тощо. Провідник разом із групою йшов на вершину, проте, коли він бачив, що мандрівники вже можуть самостійно подолати вершину, то давав їм можливість зробити це. Такого провідника називали «шерпою». Успішний учитель має бути «шерпою» в передачі знань, поєднувати в собі риси і експерта, і зірки, і фасилітатора.

Термін «фасилітатор» прийшов до нас з медицини, де фасилітатор – це той, хто допомагає при народженні.

Питання для обговорення

·   Чому вчитель має поєднувати риси експерта, зірки, фасилітатора?

 8. Релаксація «Орігамі»

     Було це дуже давно. В одному селі в Україні дівчата й жінки вирішили показати свою майстерність. Домовилися, що в неділю всі прийдуть на сільський майдан, і кожна принесе найкраще, що вона зробила своїми руками: вишитий рушник, полотно, скатерку, одяг.

     У призначений день усі дівчата й жінки прийшли на майдан. Принесли безліч дивовижних речей. У дідусів і бабусь, яким громада доручила назвати найкращих майстринь, очі розбігалися: так багато було талановитих жінок і дівчат. Дружини і дочки багатіїв принесли вишиті золотом і сріблом шовкові покривала, мережані занавіски, на яких були вив’язані дивні птиці.

     Але переможницею стала дружина бідняка Марина. Вона не принесла ні вишитого рушника, ні мережива, хоча все це вміла чудово робити. Вона привела п’ятирічного сина Петруся. А Петрусь приніс жайворонка, якого сам вирізав з дерева. Приклав хлопчик жайворонка до губ – заспівала, защебетав пташка, як жива. Всі стояли на майдані не поворухнувшись, усіх зачарувала пісня. І раптом у блакитному небі заспівав справжній, живий жайворонок, якого привабив спів на землі.

     «Хто творить розумну і добру людину – найкращий майстер», - таким було рішення старійшин.

     Я запросила на наш тренінг людину, яка теж має багато чудових умінь, і попросила провести для вас невеличкий майстер-клас з релаксації.

 9. Вправа «Педагогічна майстерність»

Розв’язання педагогічних ситуацій:  

Педагогічна ситуація №1

   Ви почали вести урок, всі учні заспокоїлись, настала тиша, і раптом в класі хтось голосно засміявся. Ви здивовано подивились на того учня. Він, дивлячись вам прямо у вічі, заявив: „Мені завжди смішно дивитись на вас і хочеться сміятись, коли ви починаєте заняття”. Як ви відреагуєте на це? Виберіть і поясніть правильний варіант із запропонованих нижче.

1.      „Ось тобі й на”.

2.      „А що тобі смішне?”

3.      „Ну й ради Бога”.

4.      „Ти що, дурний?”.

5.      „Люблю веселих людей”.

6.      „Я радий(а), що створюю у тебе веселий настрій”.

7.      Запропонуйте свій варіант.

 Педагогічна ситуація №2

   На початку заняття або вже після того, як ви провели декілька занять, учень робить заяву: „Я не думаю, що ви як педагог зможете нас чогось навчити”.

         Ваша реакція:

1.      „Твоя справа – вчитися, а не вчити вчителя”.

2.      „Таких, як ти, я, звичайно, нічому не зможу навчити”.

3.      „Може тобі краще перейти у інший клас або вчитися у іншого вчителя?”

4.      „Ти просто не хочеш учитися”.

5.      „Мені цікаво знати, чому ти так думаєш ? ”

 Педагогічна ситуація №3 «Хто зайвий?»

   Один із учнів постійно порушує дисципліну. Нарешті ви, втративши терпіння, наказуєте йому залишити клас.

-         А ви не маєте права вигнати мене з класу. Я не вийду, - говорить учень.

1.      Ви наполягаєте на своєму.

2.      Погрожуєте, що інакше клас залишите ви.

3.      Нагадуєте учневі, що в нього є не лише права, а й обов’язки.

4.      Запропонуйте свій варіант.

 Педагогічна ситуація № 4

Проаналізуйте та презентуйте ситуацію:

Якщо дитина живе у стресі, вона … .

 Педагогічна ситуація № 5

Проаналізуйте та презентуйте ситуацію:

Якщо дитина зростає в атмосфері критики, вона … .

 Педагогічна ситуація № 6

Проаналізуйте та презентуйте ситуацію:

Якщо дитина почувається безпечно, вона … .

10. Вправа – медитація «Моє майбутнє» (3  хв)

Звучить релаксаційна музика. Тренер промовляє текст: «Зараз я запрошую кожного з вас в одну уявну подорож. Сядьте зручніше. Зробіть глибокий вдих… і видих… Відчуйте, як з кожним вдихом і кожним видихом хвиля спокою огортає ваше тіло…

Уявіть собі, що ви знаходитесь у подорожньому приміщенні з білими стінами. Прямо перед вами двері, на них написано: «Майбутнє». Огляньте ці двері краще, відкрийте їх. Відчуйте потік повітря, що йде з відкритих дверей. Який він: теплий або холодний? Як він пахне? Там темно або світло? Якщо там темно, знайдіть маленький ліхтарик, який вам може знадобитися. Тепер сміливо увійдіть в кімнату і подивіться, які важливі події можуть відбутися у вашому житті. Запам’ятайте їх усі, щоб потім про них розповісти. Подякуйте своєму майбутньому за те, що воно відкрило вам свої таємниці, і повертайтеся сюди».

Питання для обговорення

·          Які радісні події ви побачили у своєму майбутньому?

·         Чи були сумні події?

·         Чи можемо ми вплинути на наше майбутнє? Як?

 11. Вправа «Серцезнавство»

   А зараз поговоримо про те, без чого вся наша праця була б даремною, без чого ми ніколи не досягнемо успіхів у спілкуванні з дітьми.

—  Як ви гадаєте, про що буде  мова?

   Думки вголос.

   Демонструється епіграф: «Той шлях, який веде до серця людини, є найкоротшим».

   Чи можемо говорити про любов, якщо їй немає де перебувати? І де «житиме» терпіння, якщо його помешкання зачинене? Щоб не розгубити ці та інші чесноти Душі, потрібно створити для них сад, який називається Серцем!

—У світі існує безліч словників, але немає словника Серця. Давайте спробуємо створити його.

   Серце яке? (Добре, щире, миле, ніжне, гаряче, чесне, палке, любляче, вірне, холодне, кам'яне, материнське, всепрощаюче, багатостраждальне, далекоглядне, віддане, символічне, усміхнене, зажурене, розумне, чуйне, дбайливе...).

   Що може робити Серце? (Любити, прощати, сумувати, страждати, боліти, радіти, вітати, хвилюватися, журитися, берегти, шанувати, дарувати, зігрівати, турбуватися, віддавати, ненавидіти, передбачати...).

   - У кожному Серці повинні бути краса і велич Любові, натхнення Віри, відродження Доброти, гордість і суворість Обов'язку, торжество Справедливості, квіти Вдячності, сльози Співпереживання, посмішка Радості, піднесеність Відданості, іскра Щирості, легкість Покаяння, нива Благородства.. ( записано на аркуші; допишіть інші  чесноти ).

     Одного разу вирішив янгол віддати своє янголятко до школи. Взяв він його, і полетіли вони до величезної будівлі. «Треба вибрати вчителя від Серця і з янгольським терпінням, адже янголятко моє ще зовсім не янгол, воно — невгамовний пустун з непокірним характером...».

   У класній кімнаті вчителька сиділа перед учнями, заклавши ногу на ногу, милувалася своїми нігтями. На кожному з них було намальоване маленьке сердечко. У той же час пильно слідкувала за учнями, які виконували контрольну роботу, і криком припиняла будь-яку спробу списування.

   «Ханжа... Не від Серця вона...».

   У наступному класі учень записував на дошці речення, яке диктував учитель: «Найголовнішого очима не побачиш, пильне тільки Серце». Учень помилився і написав «Серце».

—  Скільки разів тобі пояснювати!.. Дай щоденник... Двійка!

   «Неук... Не від Серця він...».

   Заглянув янгол до наступного класу — там учитель проводив урок математики.   

—  Порахуйте, скільки разів постукає Серце протягом доби, якщо за одну хвилину воно стукає 56 разів.

   Один учень, не вираховуючи, зразу вигукнув:

—80 640 разів... А за тиждень — 564 480 разів.

   Діти ахнули. А вчитель грубо перебив учня:

—  Як ти смієш викрикувати з місця, та ще й без мого дозволу!

   «Грубіян... Не від Серця він».

   Янгол сумно подумав, залишаючи будівлю школи: «Усі згадують про Серце, але жити Серцем не хочуть...».

   Засумували вчителі.

—  Можливо, врятує Мудрість? — сказали вони.

   І знайшли Мудреця, який сидів у печері.

—  О, Мудрецю, — почали благати вони, — вкажи нам шлях до Сердець наших учнів!

   Сказав їм Мудрець:

—  Дам вам шлях до Сердець ваших учнів, але віддайте мені натомість дар ваш!

   Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець?

   Тоді Мудрець сказав:

Якщо в когось є роздратування, дай мені роздратування.

Якщо в когось є гнів, дай мені гнів.

Якщо в когось є жорстокість, дай мені жорстокість.

Якщо в когось є грубість, дай мені грубість.

Якщо в когось є сумнів, дай мені сумнів.

Якщо в когось є ненависть, дай мені ненависть.

Якщо в когось є злоба, дай мені злобу.

Якщо в когось є страх, дай мені страх.

Якщо в когось є зрада, дай мені зраду.

Якщо в когось є забобони, дай мені забобони.

Якщо в когось є сарана думки, дай мені сарану думки.

А якщо дасте пригорщу дурних звичок, я прийму і ці запилені брязкальця.

Але не забудьте, чого вартий той, хто відніме раз подароване.

Отже, я прийняв увесь бруд вашого Серця, і Воно стає чистим.

А вам відкриваю Мудрість: шляхом до Серця учня є чисте Серце вчителя!

І нехай кожен педагог скаже:

Я — Вчитель.

Я — Любов і Відданість, Віра і Терпіння.

Я — Радість і Спів-радість, Страждання і Спів-страждання.

Я — Істина і Серце, Совість і Благородство.

Я — Той, хто Шукає і Дарує, Вбогий і Багатий.

Я — Вчитель і Учень, Вихователь і Вихованець.

Я — Той, хто Прокладає Шлях, і Художник Життя.

Я — Захисток Дитинства і Колиска Людства.

Я — Посмішка Майбутнього і Факел Сущого.

Я — Вчитель від Бога і Співробітник у Бога.

Молюсь тобі, серце моє, дай мудрості осягати моменти істини в житті дітей!

—  Шановні колеги, я гадаю, що поради Мудреця ви будете втілювати у своїй професійній діяльності.

 12. Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, кошик»

  Повернімося до наших очікувань. ( зачитуються, з’ясовується, чи справдилися вони).  Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому семінарі для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в кошик, якщо вважаєте, що нічого корисного ви не отримали. 


   ТРЕНІНГ

«ЖИТИ У ЗЛАГОДІ З СОБОЮ»


Цільова аудиторія: педагогічні працівники.

Мета: - формування позитивного ставлення до власної особистості;

- вирішення внутрішніх протиріч та гармонізація психічних процесів;

- зняття емоційного та фізичного напруження;

- розвиток адекватних способів реагування на стресові ситуації;

- створення позитивного емоційного настрою під час проведення тренінгу.

ХІД ТРЕНІНГУ:

ВСТУПНА ЧАСТИНА

І. Вправа-знайомство «Клубочок»

   Мета: створення невимушеної атмосфери в групі, мотивація до спільної діяльності.

   ПСИХОЛОГ: у мене в руках клубочок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в'язати візерунок нашої групи. Життя кожної людини – це переплетіння подій, ситуацій, вчинків, відносин. Дуже добре, коли особистість є цілісною, як клубочок з ниток. Сьогодні ми спробуємо розплутати ниточки, щоб вийшов клубочок, тобто розібратися в собі, а потім наново поєднати уявлення про себе. Я буду розмотувати клубок, а ви продовжить подумки  речення: «Ніхто не знає, що я…». А зараз дайте, будь ласка, відповідь  на питання:

1.    Чи важко вам виділити рису, яку найбільше цінуєте в людях?

2.    Назвіть її?

3.    Які почуття викликала ця вправа?

ІІ. Вправа «Правила роботі в групі»

   Мета: акцентувати увагу учасників на дотриманні правил роботи в групі.

   * «тут і тепер»;

   * відкриті новим враженням;

   * приймаємо іншого, як себе;

   * нікого не критикуємо;

   * бути чесним із самим собою;

   * підтримуємо один одного;

   * не обговорюємо поза групою те, що відбувається в ній.

ІІІ. Вправа «Очікування»

    Мета: визначити сподівання та очікування учасників від роботи в групі.

   Плакат «Гармонія», потрібно написати свої очікування в чат (жінка з вагами).

ОСНОВНА ЧАСТИНА

І. Інформаційне повідомлення «Гармонія – це…»

   Мета: актуалізація знань учасників з теми гармонізації життя, обговорення ключових складових гармонійної особистості.

  Всі ми різні, у кожного свої життєві цінності, бажання і цілі, різний рівень домагань, різні характери і  темпераменти, різні потреби в спілкуванні, фізичному навантаженні, ступеня усамітнення. І на кожному життєвому етапі – певний стан здоров’я і емоційний фон, що залежать від перенесених стресів, захворювань, переживань, і т.д. скільки б не було людині років, в яких би умовах вона не перебувала і як би не виявляла свою індивідуальність, основним моментом в житті є її внутрішній спокій, узгодженість внутрішнього світу з зовнішніми факторами. Іншими словами, якість життя людини залежить від того, якою мірою людина перебуває в гармонії з самим собою.

   Сам термін «гармонія», що походить від давньогрецьких коренів і має дослівний переклад «зв'язок», «узгодженість», спочатку вжився тільки в музиці, а потім став використовуватися і в переносному значенні – впорядкованості, узгодженості в стосунках між будь-якими об’єктами.

   Гармонія – це певний баланс між думками, почуттями, вчинками людини, узгодженість бажань, слів і дій. Гармонійна особистість тішить себе і оточуючих своїм душевним здоров’ям, умінням ладнати з людьми і гарною пристосованістю до широкого кола ситуацій.

   Однак, будь яка єдність складається з частин, зі сфер особистості.

*  сфера свідомості;

*  соціальна сфера;

*  тілесна сфера.

   Сфера свідомості – це сукупність всіх думок, ідей, засвоєних протягом життя правил, переконань, установок, картина світу в цілому. Свідомість реєструє все те, що людина колись побачила, зрозуміла, сприйняла. І навіть якщо отримана і перероблена інформація ніколи не буде потрібною, вона не забувається, залишаючись в далеких куточках людської пам’яті. У людини повинен бути сенс її існування, а також стійка ієрархія мотивів, цілей і системи  цінностей.

   Соціальна сфера – це та частина людського життя, яка (як і свідомість), відрізняє нас від тварин, слугує чинникам соціалізації. Данна сфера допомагає людині бути приналежною до того чи іншого оточення, соціальної групи та визначає її місце у суспільному житті. Узгодженість внутрішнього світу людини з її оточенням визначає якість спілкування з оточуючим світом.

   Тілесна сфера. До неї відносить фізіологія, стан здоров’я, тілесні відчуття, дії в реальності, життєвий досвід. Тіло – це свого роду резервуар, в якому живуть «почуття» і живе «свідомість». Чим більше людина дбає про здоров’я і тіло, тим більше стрункі її думки і тим комфортніше її почуття, тим тонше її переживання реальності.

   Без тіла не існує життя, досвіду, дій, реальності. Саме в тілі відчувається прилив  енергії, тілу ми зобов’язані  різними  відчуттями. Тіло – це перша доступна реальність, яку людина може назвати своєю. Знаходячи контроль над станом тіла, ми вчимося поширювати свій вплив ширше і далі в просторі.

   Людині, яка досягла внутрішньої гармонії – добре і весело. Швидше за все, так само приємно і з нею. Зазвичай це правда: якщо людині добре з собою, з нею добре і іншим людям. Гармонійна людина прагне до свого особистого щастя, піклуючись про щастя оточуючих рівно стільки, щоб не мати з ними зайвих проблем.

   Гармонійне життя передбачає баланс всіх життєвих сфер. Кожна з життєвих сфер – робота, сім’я, кар’єра, друзі, дозвілля - важлива для людини. Однак людина завжди сама визначає для себе пріоритети. У той же час одне не замінить іншого. Якщо у нас не розвинена певна життєва область, рано чи пізно виникне незадоволення, деякій перекіс в особистісному розвитку.

   Гармонія проявляється у відчутті внутрішнього благополуччя і комфорту, задоволеності своїм способом життя і взаєминами з оточуючими людьми, в хорошому фізичному самопочутті. Це дозволяє сприймати життя у всьому різноманітті; жити повно, вивчаючи світ; зберігати свіжість сприйняття і оцінки реальності.

         2. Вправа «Аукціон цілей»

         Мета: аналіз ціннісних орієнтацій та життєвих цілей, формування структури цілепокладання особистості.

         Обладнання: ватман із списком цілей, маркер, аркуші у кількості учасників, ручки.

       Психолог: Життя людини втрачає сенс. Коли в ньому немає цілей. Вчені довели, що гармонійна особистість завжди ставить перед собою три групи цілей:

·       Близькі, які планує досягти протягом доби;

·       Середньо розташовані – строк досягнення варіюється від одного тижня до місяця;

·       Далеко розташовані – термін їх реалізацій від кількох місяців до року.

Важливо, щоб у нас з вами були всі три групи цілей. Тож наша вправа допоможе активізувати всі життєві намагання та плани.

         Отже, оголошується аукціон, на якому розпродаються життєві цінності. Завдання учасника – придбати якомога більше цінностей, що мають для нього більше значення. Перед початком аукціону учасник вибирає пять найбільш важливих цінностей, за які він збирається боротися. Цей вибір фіксується в «плані аукціону», тобто ви записуєте для себе номери тих цілей, які ви обрали. Починається процес аукціону, ведучий оголошує ігровий лот, назву цінності. Ті, хто обрав для себе цю цінність, називає свою ціну, якщо хтось іще обрав її, називає свою (більшу), поки не переможе той, хто залишиться сам.

        Список цінностей:

1.    Здійснити навколосвітню подорож.

2.    Вивчити нову мову.

3.    Досягти ідеальної ваги.

4.    Пробігти марафон.

5.    Організувати власну справу.

6.    Зробити стрибок з парашутом.

7.    Написати книгу.

8.    Навчитися грати на музичному інструменті.

9.    Зізнатися у коханні.

10.                      Створити сім’ю.

11.                      Піклуватися про тварин.

12.                      Погасити заборгованість.

13.                      Купити машину.

14.                      Зробити ремонт у квартирі.

15.                      Мати міцне здоров’я.

16.                      Фінансова стабільність.

17.                      Правильне харчування.

18.                      Позбавлення від хвороб.

19.                      Гармонія у стосунках.

20.                      Позбутися від шкідливої звички.

21.                      Записатися до фітнес-клубу.

22.                      Знайти нове хобі.

23.                      Привнести новизну у відносини.

24.                      Покататися на слоні чи верблюді.

25.                      Дослідити морські глибини.

26.                      Знятися у кінофільмі.

27.                      Навчитися керувати літаком, автомобілем, мотоциклом.

28.                      Мир у всьому світі.

29.                      Безпека сім’ї та близьких людей.

30.                      Справжня дружба.



3.Вправа на релаксацію.

Мета: зняття емоційної та психічної напруги.

ПСИХОЛОГ: м’язові затиски, або інакше м’язові блоки – це патологічні і хронічні напруги м’язів або груп м’язів,  що виникли в результаті стресів або пригнічених емоцій. Хронічна м’язова скутість – проблема сучасного суспільства. Прадавній дикун міг собі дозволити у відповідь на агресію з боку одноплемінника проявити відповідну реакцію або втекти від хижого звіра, або просто покричати досхочу від злості та страху. Тим самим він не збирав в собі емоцій, а вільно їх виявляв. Сучасна вихована людина не стане так робити. Вона швидше сховає всі свої злість, страхи, образу, обурення, розчарування та інший негатив глибоко в середині себе. І всі ці заради невиражених емоцій залишаються в тілі у вигляді постійно напружених м’язів.

   Сучасна людина не може реалізувати м’язову відповідну дію на виниклу емоцію або стрес. Але і стародавній інстинкт нікуди не подівся. Емоційний заряд залишається в тілі у вигляді напружених м’язів, а ті, в свою чергу, постійно шлють сигнали мозку, що вони напружені, а значить «небезпека» все ще зберігається.

   З часом людина настільки звикає до такої напруги, що не відчуває її зовсім. Однак це не означає, що напруга на неї не діє. Маса проблем як психологічного,  так і фізіологічного характеру відбувається саме через хронічні м’язові зажими в тілі людини.

   Наступні вправи допоможуть зняти м’язову напругу:

Вихідне положення – сидячи на підлозі, кожна вправа повторюється 4-5разів.

1.    Витягнути руки і розчепити пальці так, щоб відчути напруження. У такому положенні затримай їх протягом 5 с. розслабити потім зігнути пальці.

2.    Повільно опустити підборіддя, розслабитися і залишитися у такому положенні 2-3 с.

3.    Сидячі на стільці, піднести руки вгору, потім плавно опустити їх додолу, розслабити.

4.    Прямі руки розвести в сторони долонями догори, зробити вдих, повільно опустити вниз, видих.

5.    Зробити нахили і повороти голови.

6.    Зробити максимально глибокий вдих. А на видиху випускаємо з легень повітря. При цьому в голос проговорюємо літеру «у».

7.    Сидячи, підняти ноги і тримати їх у горизонтальному положенні 20с.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА  ЧАСТИНА

1.    Відеопритча

Мета: формування самоповаги та любові до власної особистості, прийняття своїх слабких та сильних сторін.

Обладнання: фрагмент фільму «Ангел А» Люка Бессона, 2005р.

ПСИХОЛОГ: пропоную переглянути вам фрагмент фільму, про важливість жити у злагоді з собою, любити себе, своє тіло і свідомість, приймати свої сильні і слабкі сторони.

2.    Вправа «Чи справдилися ваші очікування».

Мета: виявити наскільки справдилися очікування учасників.

ПСИХОЛОГ: повернемося до ваших очікувань, якщо справдилися, залиште в чаті повідомлення, якщо ні, теж.

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ.

Будьте здорові.

 

2 коментарі: